lafísica.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg! Mitt namn är Thor Lundin och jag går första året på naturprogrammet med inriktning forsking på Norra Real i Stockholm. Bloggen är främst skapad i skolsyftet att dela mina uppfattningar och mina tolkningar av allt inom fysik, med min lärare och min klass, men jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik av andra deltagare också!

Sambandet mellan massa och tyngdkraft

Kategori: Allmänt

Vi har undersökt sambandet mellan massa och tyngdkraft N.
 
Laboranter: Thor Lundin & Madeleine Frisk Garcia
 
För att undersöka sambandet mellan massa m och tyngdkraft N använde vi oss av vikter där vi konstaterade massan med hjälp av en våg. Därefter hängde vi tyngderna i en dynanometer för att bestämma tyngdkraften för vikterna. Vi antecknade sedan alla resultat och sammanställde dessa i en tabell.
 
 
 
Därefter använde vi ovanstående resultat för att skapa en grafisk förklaring på sambandet mellan massa och tyngdkraft. På Y-axeln F (= Force, engelskans ord för kraft) har vi alla kraftvärden i Newton och på X-axeln har vi alla värden för massan i kilogram.
 
Med hjälp av matematiken vet man nu att problemet kan lösas med hjälp av Räta linjens ekvation (Y=kX + m). Linjen skär Y-axeln i origo, detta innebär att ekvationen inte kommer ha något m-värde eller snarare ett m-värde = 0, alltså ser ekvationen för den här linjen ut såhär: Y= kX.
i ekvationen är en konstant, om vi antar att vi inte ändrar avstånd till jordens mittpunkt under undersökningen. Detta innebär att vi letar efter ett tal som gör att högerledet alltid har samma värde som vänsterledet, om vi antar att vi använder samma vikt för att beräkna Y-värdet (N) och X-värdet (kg). Efter detta kan vi enkelt beräkna värdet på om vi använder oss av ett exempel ur tabellen:
 
k = Y/X -->  k = 3.9/0.39626 = 9.84202291 --> som ungefär har samma värde som: 9.8.
 
Men eftersom det lätt sker felmätningar i detta experiment är det bättre att använda fler värden för större sannolikhet till ett mer exakt medelvärde. Därför är en grafräknare ett bra instrument för denna typ av undersökning, den kan göra detta åt oss på ett smidigare sätt (man kan dock addera resultatet från alla vikters k-värde och sedan dela denna summa på samma antal vikter som man beräknade resultatet på). 
 
 
 
Resultatet ger oss ett avrundat värde på: 9.84 N/kg + eller - 0.02 för osäkerheten i mätningarna. Tolkningen av detta resultat blir följdaktligen att ett föremål uppskattningsvis har 10 N tyngdkraft per kg.
 
Kommentera inlägget här: